CHAPTER 13

Mass Media and Politics in Democratic Brazil

Mauro P. Porto*

razil’s current democracy was inaugurated in 1985 when the first civilian

president took office after 21 years of military dictatorship. One of the

watershed moments was 15 January of that year, when the indirect elec-
toral college that was created by the military to perpetuate their power chose a
moderate member of the civil opposition, Tancredo Neves, as the new presi-
dent. On that historic day, while the people celebrated in the streets at the end
of the dictatorship, Tancredo went for lunch to celebrate his victory. For the
occasion he did not gather the leaders of the political parties that were part of
the Alianga Democritica (Democratic Alliance), the coalition of opposition
leaders and dissideats of the military dictatorship that launched his candidacy.
Tancredo commemorated his election at the mansion of Globo Organisations,
the main media conglomerate of the country, which includes the dominant tel-
evision network (TV Globo). With him were Roberto Marinho, the owner of
this mwﬁnnm: media empire, and Anténio Carlos Magalhies, one of the mili-
tary ‘dissidents’ participating in the coalition that elected Tancredo. According
to several accounts, Marinho had a decisive influence in the formation of
Tancredo’s cabinet, especially in the appointment of Magalhies as the minister
of communications.! The Brazilian media were, therefore, a key presence in the
‘founding moments’ of Brazilian democracy.

The dynamics of the Brazilian transition, and the struggles to define
and consolidate the new democracy, have all been marked by the presence
of a powerful cultural industry, particularly TV Globo. In Brazil, as in
many other ‘new democracies’, modern electronic communication tech-
no_.om_nm were already in place when democracy emerged. This specific his-
torical context raises some important questions that have been neglected
by the academic literature on democratic transition and consolidation.2

* I am grateful to Daniel Hallin, Afonso de Albuquerque and the participants of the
Conference ‘Fifteen Ycars of Democracy in Brazil' (Institute of Latin American
Studies, London, 15-16 Fcbruary 2001) for their critical comments.

1 Innm Nﬁwmd. Pp- 13-70; Lima (1988), p. 115; Motter (1994), pp. 126-7; Conti (1999),
pp- 102-0.

2 Because of its focus on intra-clite negotiations, research on democratic transitions

tends to ﬁ:omn how the political environment in general, and the media in particular,
constrain political choice, influencing the kinds of change that occur (O'Neil, 1998,
P 7 ..Hrn study of democracy and politics requires attention to social structure,
Sn_cn_Em.nrn media, a fact that has been too often overlooked in recent analysis of
democratisation (Power and Roberts, 2000, p. 236).

Mass Media and Politics in Democratic Brazil 289

What role have the mass media, particularly television, played in the estab-
lishment and development of the democratic politics and institutions in
Brazil? Have they helped to strengthen or to weaken the new regime?

This chapter secks to offer some answers to these important questions.
As a starting point, I propose to scrutinise the media in all its complexity,
avoiding simplistic analytical devices. To this end it is necessary to consid-
er different factors when evaluating the influence of the media in political
processes. For analytical purposes it is possible to conceive of the media’s
role according to the following approaches:

1. Media as instruments: the media as tools manipulated by different agents
(owners, elites, dominant classes, the state, etc.) to promote particular
political aims. Studies in this tradition frequently seem to suggest that
conscious political decisions or some kind of conspiracy determine
media behaviour.

&

Media as creators of culture: the media as institutions that contribute to
reinforce and/or change particular ways of making sense of the
world. Studies in this tradition call attention to the values, representa-
tions and interpretative frameworks that originate from, or are pro-
moted by the media, that become part of the political culture.

3. Media as autonomous organisations: the media as independent institutions
with their own values and norms. This approach tends to focus on
media content production processes, stressing the level of profes-
sionalism and the active and autonomous role of journalists,
scriptwriters and others in the production of media messages.

1. Media as audience-dependent. the media as businesses that, at least in com-
mercial systems like Brazil’s, depend on attracting the largest possible
audience to sell them to advertisers. This would constrain the activi-
ties of media institutions, since a partisan attitude in politics could
alienate consumers and undermine their credibility as institutions.

5. Media a5 mirrors: the media as institutions that simply reflect political
reality, as neutral conductors of information. This approach is fre-
quently presented in arguments about the norm of objectivity in jour-
nalism, and in those studies which argue that the media merely reflect
the culture of the time.

This list is far from exhaustive. There are many other possible ways to con-
ceive of the role of the media in the political process. The different
approaches are also not mutually exclusive. Most studies consider a variety
of factors and are not limited to a single framework. Nevertheless, these
categories can be very useful in understanding the role of the media in



e Ko it L

290 Bragil since 1985: Politics, Economy and Society

democratic politics and in identifying limitations in research agendas and
frameworks. For example, most studies on media and politics in Brazil tend
to emphasise instrumental manipulations, even when they consider other
aspects of the role of the media. The five categories also point to different
assumptions about the ability of the media to shape public opinion and
political processes. The views of the media as instruments and as creators of
culture tend to emphasise stronger media effects, while the approach that
sees the media as a mirror suggests that their effects are limited or non-exis-
tent. The other two approaches (media as audience-dependent and as
autonomous organisations) tend to occupy an intermediary position.
~ In the framework outlined in this chapter it is suggested that although
instrumental manipulations are important aspects of media’s political role,
mainly in countries like Brazil with a tradition of partisan and politically
active media, we also need to recognise the complex ways in which they
affect political processes. Particular empbhasis is placed on the following
hypothesis: the more the process of democratisation advances in society, the more
important become the approaches that go beyond instrumental views of the media.
According to this perspective, when the organisations of civil society
become stronger and more diverse, and the process of democratisation
advances, factors such as the role of audiences, media professionals and
cultural frameworks originated from the media become more relevant.
On the other hand, it is not enough simply to suggest that the media
act in complex ways, combining different functions. The analyst should
specify when and how each aspect becomes relevant. This chapter
attempts to accomplish this difficult task by linking the media to the dif-
ferent phases of Brazilian democracy. The text is organised as follows.
First, I present the main features of the Brazilian media landscape, stress-
ing in particular the central position of TV Globo. I then present the main
features of the relationship between media and politics in three periods:
the transition period of José Sarney’s presidency (1985-89), the crisis peri-
od of Collor’s ascension and fall (1990-92) and the subsequent era under
Fernando Henrique Cardoso (1994-2000). Finally, I present some conclu-
.&onm about the role that the mass media, especially TV Globo, have played
in contemporary Brazilian democracy.

The Brazilian Media Landscape: The Centrality of TV O_..ovo

The following analysis discusses the role of the mass media in general, but
focuses on television, particularly on the role of TV Globo. This choice is
due to the limited scope of this chapter, but is also a consequence of the
centrality of television as a medium — and of TV Globo as a network —
in Brazilian society. Television has a dominant position as a source of
information and entertainment for Brazilians. National surveys conducted

AMass Media and Politics in Democratic Bragil 291

in 1989 and 1990 revealed that between 86 per cent and 89 per cent of those
interviewed had television as their main source of information about poli-
tics.> The media in general, and television in particular, have also much high-
er levels of credibility among the mass public than do political institutions.*

Television is the most important medium in Brazil and TV Globo is the
dominant network. It has an absolute majority of the national audience rat-
ings, and its dominance increases during prime time.? It also absorbs most of
the advertising spending on television, has the highest number of affiliated
stations and full coverage of the national territory.® Besides dominating the
television market, Globo Organisations is characterised by vertical and hon-
zontal integration, with businesses activities in several areas, including news-
papers, radio, a publishing house, a recording company, cable and satellite tel-
evision, telecommunications, internet, among many other sectors.’

Outside television the media has a more limited influence. The total pene-
tration of newspapers is only 42 copies sold for each 1,000 inhabitants, putting
Brazil among those countries with the lowest newspaper penetration in the
world, behind some of its South American neighbours.? But since the nation-
al clite closely monitors newspapers, they have an important agenda-setting
function.? On the other hand, the weckly news-magazines, particulady Ve,
have a broader readership when compared to newspapers and thus a greater
potential to influence the formation of public opinion.!® These specific fea-
tures lead them to play a different political role in Brazil, when compared to
Time and Newsweek, their counterparts in the United States. Unlike these publi-
cations, Brazilian magazines also compete with television and newspapers for

‘hard news’, frequently providing scoops and leading the political coverage.!!

Lima (1998), p. 213.

Figuciredo (1998).

TV Globo has 58 per cent of the audicnce in prime time, between 8:00 p.m. and 9:59

p-m., while SBT comes in sccond, with 24 per cent (Relatério AIP/IBOPE

September 1999). The programmes broadcast by IV Globe in prime time, the news-

cast Jornal Nadonal and the tclenovelas, arc the main sources of information and

cntertainment for Brazilians,

6 IV Globo concentrates 49 per cent of the advertising investment on TV, while SBT
comes in sccond with 20 per cent (Relatério Monitor/IBOPE, January-December
1999). It has 113 affiliated stations and covers 99.96 per cent of the dwellings with tele-
vision scts, while SBT has 108 stations and covess 94.46 per cent of the dwellings (SBT
# tem 108 afiliadas, 5 a menos que a Globo, Folba de Sdo Paulo, 3 de janeiro de 2001).

7 Amaral and Guimarics (1994); Lima (1998); Brittos (2000).

8  The total circulation of the three main newspapers arc: Folba de Sdo Paulo, 472,000, O
Estado de Sdo Panlo, 367 000; and O Globe, 335,000 (World Association of Newspapers
World Press Trends. Paris: FF115], 2000).

9  Kucinski (1998), pp. 24-6.

10 The toml circulation of the three main weckly news-magazines is the following: Vi,
1,152,032; Epoca, 497,506; and Isto E, 381,256 (Instituto Verificador de Circulagdo —
IVC).

11 José (1996), pp. 57-8.

Ut e 2



292 Brazsl since 1985: Politics, Economy and Society

I do not include radio in my analysis, since it has not developed a nation-
al character in Brazil and it is characterised by a fragmentation of formats and
audiences.!2 Research with radio audiences suggests that it is the most impor-
tant and popular source of musical entertainment, but that television and
newspapers are preferred as news sources.!3 Nevertheless, radio does have an
important political role in Brazil, mainly among the low-income population,
as demonstrated by the increasing number of radio show hosts who become
politicians and achieve success in electoral processes.14

The Media in the Democratic Transition and in the New Republic
(1984-89)

The Media and the End of the Authoritarian Period

The final collapse of the military dictatorship began in 1984 when oppo-
sition parties and social movements united in the Diretas Ji campaign to
demand direct elections for president. The campaign gathered the largest

demonstrating crowds in the history of the country, with approximately

ten million people participating in rallies in a period of little more than
three months.!> At the beginning of the campaign, TV Globo’s prime time
newscast, Jorna/ Nacional, either did not provide nationwide coverage of the
mass rallies or presented them in a distorted way. Only two weeks before
Congress voted and rejected the proposed constitutional amendment that
would have restored direct elections for the presidency TV Globo changed
tack and provided its audience with broad national coverage.16 The net-
work was forced to change its coverage due to the pressure of a popular
movement and even advertisers threatened to pull back their ads if the net-
work insisted in ignoring the campaign.!” This episode suggests that there
are some limits to the instrumental use of the media by their owners.
When sodiety is organised and active, and when partisan coverage may
result in loss of audience ratings and advertisers, the media may have no
other alternative than to abandon their political alliances.

Despite the pressures, Congress rejected the proposed constitutional
amendment that would have restored direct elections. The opposition
forces then split themselves among those who still wanted to struggle for
direct elections and those who wanted to defeat the regime in the electoral
college. This second group, which included the main opposition party
(PMDB), decided to form an alliance with the dissidents within the regime

12 Straubhaar (1996), pp. 2234.

13 lbid,p.223. -

14 Esch (1997); Nunes (1998); Silva (2000).

15 Alves (1988), p. 51.

16  Ramos (1985); Lima (1988); Straubhaar (1989).
17 Conti (1999), p. 37.

Mass Media and Politics in Democratic Bragil 293

(PFL) and launch its own candidate in the clectoral college created by the
military. This alliance launched the candidacies of Tancredo Neves for pres-
ident and of José Sarney, one of the ‘dissidents’ of the dictatorship, for vice-
president. TV Globo played a key role in mobilising support for the transfer
of power via an indirect election, appropriating the symbols of the Diretas Jé
and linking them to Tancredo’s candidacy.!® Tancredo was elected president
in the electoral college, but hours before taking office he fell ill. In a climate
of institutional ctisis, Sarney was sworn in as president on 15 March 1985,
inaugurating the New Republic’. The country watched tensely as the health
of the elected president deteriorated. After weeks of suspense, during which
most of the media hid the seriousness of his illness, Tancredo died on 21
Aprl. During all these traumatic episodes, TV Globo’s news coverage was a
major factor in legitimating the new regime. The network, which had been a
strong ally of the military dictatorship, perceived the growing support for a
new coalition and switched to support it, following its own interests and
assuting its own legitimacy in the eyes of the public.l’

Media and Clientelism in Sarney’s Presidency

Sarney’s presidency started the reforms that would define the institutional
framework of the New Republic. One of the most important moments
was the decision to give the Congress elected in 1986 the status of
Constituent Assembly and the task of drafting a new constitution.
Different forces in society, mainly those organised around the National
Front for Democratic Communication Policies, hoped that the new con-
stitution would bring democratic changes in communication infrastructure
and policies, overcoming decades of authoritarian and monopolistic prac-
tices.”® Nevertheless, the main political actors during Sarney’s presidency
were linked to the media, particulatly to TV Globo, and would oppose all
major attempts to democratise the communication system. The New
Republic was an era of democratic changes and hopes, but it was also a
period in which the legacy of the authoritarian past was not only main-
tained in some areas, but even strengthened. One example was the expan-
sion of ‘electronic colonelism’ during Sarney’s presidency.

In a classical study of the Brazilian political system, Victor Nunes Leal
(1978) used the term coronelismo to designate the system of political com-
promise that charactetised the relationship between the state and locai
bosses, or colonels. But if in the 1940s, when Leal wrote his seminal study,
coronelismo was a rural phenomenon in a predominantly rural country, the
consolidation of urbanisation and of the cultural industry in the 1970s

18 Alves (1988), p. 53.
19 Guimarics and Amaral (1988); Straubhaar (1989).
20 Motter (1994a).



294 Brazil since 1985: Politécs, Economy and Society

originated a new kind of relationship between the state and local oli-
garchies. Political bosses began controlling the electorate not only through
traditional coercive methods, but also by owning and using the local media,
creating the new phenomenon of ‘electronic coronelismo’.2!

Since the first regulations on broadcasting in the early 1930s the law has
given the prerogative of approving and distributing the concessions of
broadcasting licences to the executive power. The result was a total lack of
public control over the licensing process and'its politically motivated use
by federal governments. These clientelistic practices reached a new level
during Sarney’s presidency. During the Constituent Assembly Sarney pres-
sured its members to approve two key measures. He mobilised resources
and allies to keep presidentialism as the country’s system of government,
against the tendency of the assembly to favour a parliamentary system. He
also lobbied Congress actively to approve the five-year limit for his term
as president, opposing attempts to limit his presidency to four years. To
achieve success in both cases Sarney and his minister of communication,
Anténio Carlos Magalhies, extensively used broadcasting licences as polit-
ical currency to buy support. Over the course of his presidency Sarney dis-
tributed 1,028 radio and TV licences, a historical record, 539 of them (52
per cent) in the last nine months of the Constituent Assembly. Of the 91
Congress members who received new licences, 92 per cent of them voted
to keep presidentialism as the system of government and 90 per cent voted
in favour of a five-year term limit for Sarney.22

The New Republic consolidated a new structure of political power, a
system of ‘electronic clientelism’ based on state oligarchies and their local
media empires.? Several of the major political actors of the Brazilian tran-
sition to democracy were active participants in this new power scheme,
including Sarney himself. When he became president, Sarney was already
in control of the media market of his home state, Maranhio, owning the
most important newspaper, three radio stations and one TV station.

21 .>nnon&=m to Motter (1994a, p. 120), the term was coined by political scientist
Antdnio Lavareda and first applied to investigate the links between the media and
state oligarchies by Stadnik (1991). Motter has provided the most comprchensive
analysis of the phcnomenon during Sarncy’s presidency (1994, 1994b) and new stud-
ies have shown that the phenomenon has persisted even in the ‘modern’ presidency
of Cardoso (Costa and Brener, 1997). It should be noted, though, that the system of
clectronic colonclism is weaker in the main industrial and urban states, including Sio
Paulo and Rio de Janciro. In thesc states, newspapess, maialy the national ones, oper-
ate more independently, while local political groups do not excrt strong control over
the ownership of TV and radio stations.

22 Motter (1994a, 1994b).

23 As Hallin and Papathanassopoulos (2002) arguc, the concept of clientclism is crucial
in order to understand the media systems of Southern Europe (Greece, Italy, Spain
and Portugal) and Latin America, including the Brazilian case.

Alass Media and Politics in Democratic Brazil 295

During his term as president, Sarney distributed 16 new :nwsmnm to his
family members.>* His minister of communication, >:8n.:o. Carlos
Zsms._rwnm. also built 2 media empire in his home state, Bahia, in close
alliance with Globo Organisations. As munister, Z»mw_.rwom was accused of
promoting the bankruptcy of Nec do Brasil, a subsidiary of the vn.vénnmc_
Japanese multinational NEC Corporation. Magalhies played an active role
in creating the conditions for the purchase of the company by Globo
Organisations, which took place in December 1986. >mvﬁn=m$ as a
reward for his support, a few weeks later the TV station owned by
Magalhaes (TV Bahia), received the right to Uno».n_n»mﬂ TV Globo’s pro-
gramming. TV Globo broke an 18-year contract with TV Aratu, owned by
an opponent of Magalhaes, and sealed a new alliance with the federal gov-
ernment and the local oligarchy.>

In the new era of ‘clectronic clientelism’, consolidated by the New
Republic, the path to power in most states requires the control of H.rn local
media. An analysis of 21 states of the federation has mwo/s.u that in 19 of
them leading newspapers were linked in ownership with radio stations and
with a television station. In 12 of them, the TV station was part of the TV
Globo network.26 As several studies have shown, these local media
empires are usually controlled by the oligarchy that dominates the local
politics.” The dominance of the political situation in most states can be
achieved through two basic steps. First, it is necessary to obtain licences
for radio and TV stations from the federal government, offering political
support in exchange. The second step is to win the right to broadcast TV
Globo’s programming, since it is the dominant network. Although the new
constitution included measures that restricted the politically motivated use
of TV and radio licences, electronic colonelism continues to be a key fea-
ture of the Brazilian political system.8

24 Motter (1994a), p. 191; (1994b).

25 llertz (1987), pp. 62-9; Motter (1994a, pp. 193—4; 1994b, pp. 108-9).

26  Amaral and Guimarics (1994), p. 32.

27 Stadnik (1991); Amaral and Guimardes (1994); Motter (1994a, 1994b); Costa and
Brener (1997); Lima (1998).

28  The 1988 Constitution cstablished, for example, that licences needed to be n.mvnosua
by Congress. This change was an important step towards nam:..mnm.:m the vo__cnm_ use
of the licences by the exccutive power. Nevertheless, the constitution also .ntU_—mrna
quorum and voting rules in order for Congress to reject licences authorised by the
Exccutive, making it very difficult for the Parliament to reject nrn.B (Motter, 1994a,
Pp- 296-7). The changes also left out of Congress control the ﬁﬁsa%‘ﬁb the relay sta-
tions that retransmit the broadcasting signals of the networks. This ‘lapse’ w_._oina
presidents to continuc using licences as political currency, as did Cardoso in his suc-
cessful struggle to get Congress approval of his right to run for re-clection (Costa and
Brener, 1997).



296 Brazil since 1985 Politics, Economy and Society

The Media and Collor de Mello: Electing and Overthrowing a
President (1989-1992)

Electing the President in the Age of Television

The first direct presidential election of the New Republic took place in
1989. The historical context of this important contest was very different
from that of the previous presidential election, 29 years earlier. Besides
higher levels of urbanisation and an immense growth of the electorate, a
fundamental difference between the two elections was the emergence of a
powetful and nationally-integrated cultural industry, dominated by televi-
sion in general, and TV Globo in particular. These new audiovisual indus-
tries constructed a new ‘electronic stage’, replacing the direct contacts
between the electorate and traditional political institutions by a political
process mediated by the media.?? A key aspect of the role of the media in
democratic Brazil is the transformation of the ways campaigns are organ-
ised and conducted. These communication technologies have replaced sev-
eral functions of traditional political institutions, such as political parties,
strengthening the role of political consultants and marketing specialists.3

In a context of widespread dissatisfaction with the government, the
front-runners of the presidential race in 1989 were all opponents of pres-
ident Sarney. Early in the campaign the candidate of the leftist Workers
Party (PT), Luis Inicio Lula da Silva (or simply Lula), enjoyed a strong lead
in the polls. But an unknown politician, governor of the small state of
Alagoas, Fernando Collor de Mello, would finally defeat Lula in the second
round of the presidential election. This section considers the role played
by the media in this important contest.

Collor’s own political roots were linked to the media. Following the tra-
ditional pattern of the ‘electronic colonelism’, his family owned most of
the media in the state of Alagoas. The clan was »_Hn»% in control of the
main newspaper of the state when the big jump’ came: the concession by

* TV Globo of the right to broadcast its programming. 31 After taking office
as governor in 1986 Collor started a campaign for the moralisation of the
public administration. He became known as the mabarajah hunter, meaning
an administrator who aims to get rid of public servants who are paid huge
salaries and do not even go to work. He was also known for his strong
opposition to president Sarney’s policies.

Collor started to attract unusual levels of attention from the national
media for a governor of a small and backward state. For some, these early
appearances of the governor revealed an articulated plan or conspiracy of
the media to elect Collor.32 Nevertheless, these instrumental views about

29  Lima (1998), pp. 210—4; Rubim (1999), pp. 15-16.
30  Avelar (1992); Carvalho (1999); Figueiredo (2000).
31  Conti (1999), p. 61.

32 See, for example, José (1996), pp. 27, 39.

Mass Media and Politics in Democratic Brazd! 297

the 1989 election tend to ignotre how this eatly coverage was often contra-
dictory, raising growing doubts about the effectiveness of Collor’s moral-
ising campaign.33 They also ignore the fact that the political establishment,
and not only the media, seemed to be impressed by Collor’s anti-Sarney
and oppositional rhetoric. In this early phase of the campaign, even Lula,
who would be Collot’s main opponent in the presidential election, praised
the governor in the press.3* Thus, instead of conceiving the role of the
press in purely instrumental terms, it is important to stress how Collor was
sensitive to the rules, norms and values that guide the functioning of the
media, mainly journalists’ notion of ‘newsworthiness’, using them to gain
access to the public sphere. Collor had a sense of the importance of ‘spec-
tacle’ for journalists’ production of the news,3 exemplifying the impor-
tance of approaches that award some level of autonomy to the media.

To understand the central role played by the media in the 1989 presiden-
tial election, it is necessary to stress their role as producers of culture, in elab-
orating particular ways of interpreting or framing the world of politics. In
the case of the 1989 election this approach was developed by those who
analysed the role of the media in the construction of the ‘political scenario’
within which the election took place. The reasons for Collor’s victory have
been interpreted as linked to the scenario that was constructed in and by the
media, especially TV Globo, through newscasts, felenovelas, polls and market-
ing36 These studies have emphasised, for example, the role of such TV
Globo felenovelas as Vale Tudo (Anything Goes), O Salvador da Patria (The
Saviour of the Homeland) and QOwe Re/ Sou Ex? (What King Am I?) in the
construction of a specific representation of the Brazilian nation in the peri-
od that preceded the 1989 election. According to this ‘culturalist’ mb»._%mmm of
the election, /elenorelas established specific constraints to the campaign and
Collor’s marketing strategy identified the main features of the scenario, tai-
loring the candidate’s style and discourse accordingly.3’ Collor became the
‘outsider’, the only candidate who could rescue the country from the ‘moral,
political, and ethical crisis’ caused by bad politicians and maharajas38

The ‘culturalist’ interpretation of the 1989 electoral process has been
contested by some authors, who suggest that TV Globo’s felenovelas and
newscasts basically reflected the audience’s values and opinions, thus
adopting the view of the media as a mirror. According to this perspective
television was not a major force in determining the election results.
Collor’s victory was credited to his ability to reflect the electorate’s aspira-

33 Lattman-Weltman ct al. (1994), pp. 29-30; Conti (1999), p. 108.
34 Cont (1999), p. 122

35 Ibid,p. 14,

36 Weber (1990); Lima (1993); Rubim (1999), pp. 15-36.

37  Lima (1993), pp. 108-11.

38 Ibid,p. 109.



298 Brazil since 1985: Politics, Economy and Society

tions and interests, the same aspirations and interests that were simply cap-
tured, and not promoted, by the felenovelas’ scriptwriters.3? Nevertheless,
telenovelas have historically played an active role in discussing and interpret-
ing political and social issues in Brazil. Through micro-cosmos that repre-
sent the nation, Brazilian selenovelas have both reflected and constructed a
powerful idea of nationhood among their audience.40 Thus the usefulness
of the culturalist approaches.

Collor’s illegal use of the annual TV and radio programmes, by which
parties have the right to a party political broadcast once a year, was anoth-
er major factor in determining his emergence as the front-runner in the
polls. In April and May 1989 the candidate appeared in the broadcasts of
two small and obscure parties (PTR and PSC), despite this being a clear
violation of the electoral laws. Collor’s standing in the polls grew after each
appearance on TV and he gained the lead in Aptil, just after the PTR’s
broadcast.#! The weakness of media regulation in Brazil, as well as the lack
of enforcement of the few existing provisions, were some of the factors
that allowed Collor to publicise his imagery and rise in the polls.

Besides the programmes that political parties have the right to broad-
cast every year, all elections in Brazil are preceded by the free political
advertising time (Hordrio Eleitoral de Propaganda Gratuita — HEPG). Since
1962 all television and radio stations are obliged by law to give ‘free’ time
for the political parties and their candidates during electoral campaigns.
No other democracy in the world gives more free time in the media to the
candidates than Brazil#2 Free political advertising is thus an important
democratising element of the Brazilian media, giving to parties and can-
didates an unmediated access to the public sphere. In the 60 days of the
campaigning on TV and radio before the first round,*3 the Workers’ Party
(PT) presented a dynamic and innovative programme, which was based
on a parody of the country’s dominant network. The PT launched Rede
Povo (The People’s Network), making reference to the name and appro-
priating the symbolisms and language of TV Globo to promote the can-

39  Lins da Silva (1993); Marques de Melo (1992).

40  Scc Porto (2000b).

41 HMB» (1993), pp- 109-11; Lattman-Weltman ct al. (1994), p. 18; Conti (1999), pp-
143-5.

42 Schmirt ct al. (1999), p. 291.

43 Since the 1988 Constitution a second round takes placc in majoritarian clections (for
president, governors and mayors) with the two candidatcs attracting the greatest vote,
when nonc of them obtains at least 50 per cent of the valid vote (annulled ballots
cxcluded) in the first round. In the first round of the 1989 clection, in November,
Collor obtained 28.5 per cent of the vote and Lula 16.1 per cent (with only a 0.6 per
cent advantage in relation to the candidate in third place, Leonel Brizola). The sccond
round took place in December and Collor defeated Lula 53 per cent to 47 per cent.

Mass Media and Politics in Democeratic Bragil 299

didacy of Lula.¥* The programme was a success and had an important
impact in the election. During the free electoral campaign on TV and radio,
between September and November, Lula saw a 100 per cent growth in his
performance in the polls, while Collor lost 36 per cent of his support.4

TV Globo’s Jornal Nacional, the main TV news bulletin in the country,
also shaped the outcome of the 1989 presidential election in important ways.
One of the most important and controversial aspects of TV Globo’s role in
the election was the editing of the second of the two debates between Collor
and Lula by Jorna/ Nacional. The second debate took place three days before
the second round, on 14 December. Since this date was also the last day of
the free political advertising of the candidates on radio and TV, they would
not be able to present their own evaluations of the debate. Hence, the way
that the most popular news programme edited and evaluated the candidates’
performances became a central issue. The day after the debate TV Globo’s
lunchtime news programme, Jorna/ Haje, presented a balanced evaluation of
the event. Nevertheless, the prime time Jorna/ Nadonal, which has a much
broader audience, broadcast a quite different edited version of the debate.
Collor not only appeared more frequently (cight times, one more than Lula),
but spoke more (3 minutes and 34 seconds, compared to Lula’s 2 minutes
and 22 seconds), and Lula was shown in some of his most insecure and hes-
itant moments.¥ Although it is hard to measure the impact of Jorna/
Naconal’s editing of the debate, polls conducted immediately after it suggest
that it had an important effect in a very close election.4’

A Rupture with the Old Pattern? The Media and Collor’s Impeachment

After taking office, Collor established a ‘spectacular’ and ‘media-centred’
presidency. Although previous presidents had also relied on events
planned for media coverage, Collor took the process to a new level. Two

44 Sce Albuquerque (1999) on the campaign of the candidates on TV during the 1989
clection. The decision to imitate Globo in the PT%s party political broadcast was
marked by intense internal disputes in the campaign command. Some members of
the team wanted to distance the programme from and criticise the mainstream media.
The group that prevailed insisted that TV Globo’s language and ‘pattern of quality’
was alrcady consolidated in the public’s imagery and that the best strategy would be
to appropriate its language. The aim would be to subvert the dominant discourse,
using it to support the causes of the Brazilian workers (Conti, 1999, pp. 203-20).

45 Cond (1999), p. 204.

46 Conti (1999), p. 269.

47 Straubhaar ct al. (1993); Kucinski (1998), p. 113. According to Conti (1999, p. 267),
the decision to replace the more balanced edition of the lunchtime newscast with
Jornal Nadional’s version favouring Collor was taken after the nctwork’s owner,
Roberto Marinho, intervened. Ile ordered Alberico Souza Cruz, then director of TV
Globo’s journalism department, to prepare a report more favourable to Collor for the
prime-time ncwscast. This episode is another example of the instrumental usce of the
media by their owners.



300 : Brazil since 1985: Politics, Economy and Society

weekly ceremonies of his presidency revealed this new pattern. In the
‘ramp ceremonies’, Collor concluded his week of work every Friday by
leaving the presidential palace in the company of personalities, athletes,
comedians, cabinet members or children. On Sunday mornings he went
jogging around his residency, wearing T-shirts with different themes,
including anti-drugs, ecological and ‘philosophical’ messages.*8 The media
provided extensive coverage of both events.4

In an apparent paradox, the ‘spectacular president’ did not have good
relations with journalists and the press, developing good personal relations
instead with television executives, especially with TV Globo’s owner
Roberto Marinho.® The president also attempted to intimidate the media
and curb freedom of the press, establishing a major conflict with the main
newspaper, Folba de Sdo Paulo. Apparently as retaliation for the critical cov-
erage that the newspaper had given to his campaign, the president ordered
the federal police to raid its headquarters in March 1990, alleging irregu-
larities in the way Folba handled its advertising revenues. The newspaper
responded with strong editorials that compared Collor to Mussolini, the
Italian dictator.5! When Folba published several news stories in July
denouncing corruption in the use of the federal government’s advertising
budget, including attempts to use it to buy political support from some
media outlets, Collor’s reaction was again fierce. He decided to sue the
publication, becoming the first president to prosecute a newspaper in the
courts. The case was later dismissed.52

Despite these conflicts, the media provided broad support to the new
president and his neoliberal policies. Collor’s first economic plan, Plano Collor,
adopted radical and unprecedented measures, including the freezing of all
current and savings accounts containing more than US$1,250 dollars. In a
clear contradiction to his neoliberal thetoric, Collor did what, during the cam-
paign, he had warned Lula would do. He promoted an unprecedented intru-
sion of the state in the private property of the middle and upper classes.
More surprising than the measures was the reaction of the mainstream
media. They gave full and unanimous support to the economic plan, despite

48 Conti (1999), p. 337.

49 Not all of Collor’s media eveats went according to plan. After the president posed
&.Esm a motorcycle in Brasilia, the press discovered that it had been smuggled. When
visiting Sweden, Collor tried to drive a truck, but it skidded off the road. When Collor

. set fire to a pile of marijuana confiscated by the federal police, the excess gasoline
caused an explosion that scorched some of the membess of his delegation (Conti,
1999, p. 337). The press was also frequently very critical of the president’s stunts (ibid;
José, 1994, p. 42).

50 Conti (1999), pp. 436-7.

51  Ibid, pp. 301-13.

52  Ibid., pp. 349-50, 507-8.

Mass Media and Politics in Democratic Brasgzl 301

their liberal beliefs and ant-state-intervention positions.>* Thus, the com-
mitment of the media to the new president and his conservative agenda,
established during his campaign against a more radical alternative, proved to
be stronger than fears of governmental intervention in the market.

Although the media supported the president’s policies, they began
reporting a growing number of charges of corruption against Collor. As
eatly as October 1990 the press, mainly the weekly news magazines, start-
ed to publish stories about a corruption scandal involving the president’s
campaign treasurer, Paulo César Farias, known as PC>* These early
exposés about corruption involving the president and his campaign man-
ager did not cause a political scandal or major difficulties for Collor. The
situation changed dramatically when the president’s brother, Pedro Collor,
gave an interview to the news-magazine I’gz in May 1992. The interview
denounced the corruption in the federal government led by PC, and sug-
gested that the president was also involved. As a result, Congress estab-
lished a parliamentary investigative committee, or CPI, to investigate the
charges. A few months later, in September, after the CPI presented its
report accusing Collor of direct involvement in corruption, and after a
new mass movement took over the streets demanding the end of Collor’s
presidency, the Chamber of Deputies voted in favour of his impeachment
by 441 votes to 38. The Senate then began the trial of the president and
a few hours before it gathered in December for its final deliberation,
Collor presented his resignation. However, by a vote of 73 to 8, the sen-
ators decided not to accept the resignation and approved the impeach-
ment, stripping Collor of his political rights until 2001.

The media were active participants in the heated struggles over the
impeachment of the president they had supported in 1989. The two main
weekly news-magazines, 175z and Iito E, in particular, played a leading role
in 5<nmnmucnm ngnmmm revealing new details of the corruption scheme
and ‘anticipating’ the impeachment of the president.>> One specific fea-
ture of this coverage was the fact that the press adopted the style of story
telling of the Brazilian felenovelas, presenting the impeachment process as
a family drama, focusing on personalities and ignoring institutional or
structural factors that could help understand the dynamics of corruption
in Brazilian politics.5¢

Television provided a much more restrained coverage of the impeach-
ment process than the press, particularly in comparison to the weekly
news-magazines. As in the 1984 Diretas Ji campaign, TV Globo’s initial

53 Ibid, pp. 324-5; José (1996), p. 40.

54 Kucinski (1998), p. 174.

55  Jausto Neto (1994); Lattman-Weltman ct al. (1994); José (1996); Rubim (1999);
Conti (1999); Waisbord (1997, 2000); Herscovitz (2000); Lins da Silva (2000).

56  Waisbord (1997); Herscovitz (2000).



g

e

AL gt B it

302 Brazil since 1985: Politics, Economy and Sodiety

coverage of the pro-impeachment movement revealed its alliance with the
government. In a first phase, Jorna/ Nacional’s coverage of the charges and
of the CPI’s work was characterised by a strong presence of government
sources, with few references to the links between PC and the president.57
‘The programme allocated minimum time to the coverage of the denunci-
ations, focusing on ‘facts’ and avoiding political commentary.38 But the
mass movement for the impeachment was rapidly growing in strength and
TV Globo finally changed its news coverage when the investigative parlia-
mentary committee presented its report in August 1992, considering the
president guilty and initiating the impeachment trial.5?

But if TV Globo’s journalism provided a ‘cold’ and sporadic coverage
of the impeachment process, mainly before the CPI report was approved
in August, one of its fictional programmes played a very different role. On
14 July 1992 TV Globo launched Anos Rebeldes (Rebellious Years), a mini
series set in the late 1960s, in a time of growing political nnvnnmﬂo: atid of
mass mobilisations against the military dictatorship. The mini series por-
trayed with some sympathy the life and dilemmas of young Brazilians who
had chosen to join urban guerrilla movements in order to fight the author-
itadan regime, causing the ministry of the armed forces to protest at the
way the past was being ‘re-written’.%? The fictional programme legitimated
the street rally as a form of political expression for a new generation of
protesters, who started to appropriate the music, the language and symbols
of Anos Rebeldes in their pro-impeachment demonstrations.5! There was a
fundamental irony in the role played by TV Globo in the process of
impeachment. While the Jorna/ Nacional news programme provided a
restrained and ‘cold’ coverage of the political crisis, Anos Rebeldes con-
tributed to strengthen the pro-impeachment demonstrations.62

Despite the active role of the media in the impeachment of Collor de
Mello, his fall from power was not a simple result of the investigations and
exposés presented by an autonomous media performing a watchdog role.
In his excellent analysis of the role of investigative journalism in Latin
American politics, Waisbord stresses, for example, the importance of the
‘politics of sources’.63 According to this author, the closeness between

57  Porto (1994).

58  Waisbord (2000), p. 76; Conti (1999), p. 626.

59  Porto (1994), p. 143-5. According to Conti (1999, p. 660), it was Roberto Marinho
who ordered Alberico Souza Cruz to change Jornal Nadonal's coverage and start
emphasising the links between PC and Collor. This intervention of the nectwork
owner is an example of the importance of the view of the media as audience-depend-
ent. Marinho knew that if 'I'V Globo continucd to protect the president it could lose
audience and credibility.

60  Conti (1999), p. 627.

61 Rubim (1999), pp. 51-56.

62 Conti (1999), p. 650.

63 Waisbord (2000), p. 93.

Mass Media and Politics in Democratic Bragil 303

journalists and official sources is indispensable for the media to be able to
delve into wrongdoing, Cooperation of highly placed sources is a precondi-
tion for investigative journalism and the media frequently provide the stages
for inter-elite battles in which information is leaked by powerful sources with
the intention to harm rivals.%* To understand, for example, why the presi-
dent’s brother, Pedro Collor, decided to give the explosive interview to Vg,
it is important to consider his conflicts with Paulo Cesar Farias, or PC,
Fernando Collor’s campaign treasurer and a central figure in the corruption
scheme. PC had started investments in the media market of the Collors’
home state, Alagoas, threatening to undermine the media outlets managed
by Pedro Collor. The president’s brother started to consider PC his archen-
emy and felt betrayed by Collor because of his support to PC’s projects.6>
Thus, one of the main reasons for the impeachment of Collor de Mello was
the close relationship between the media and the dissatisfied sectors of the
hegemonic bloc.% The media did not cause the impeachment or determine
the outcome of the political process in a simple way. It would be more accu-
rate to interpret their role as providing the central stage in which the intra-
elite conflicts took place. In this process, the mass media publicised and sup-
ported the charges and interpretations put forward by those sectors of the
hegemonic bloc that were unsatisfied with Collor de Mello.

The Media and the New Consensus: Brazil Under Fernando
Henrique Cardoso (1994-2000)

The 1994 Presidential Election

After Collor’s impeachment in 1992, vice-president Itamar Franco took
office and led a new coalition of forces that was set to overcome the cri-
sis. In an attempt to fight increasing inflation rates and a scenario of eco-
nomic crisis, Franco nominated Senator Fernando Henrique Cardoso, a
renowned sociologist, as his new minister of finances in May 1993 and put
him in charge of developing a new economic plan. The result was the Real
Plan, an ambitious plan aimed at eliminating inflation and bnnging the
much desired economic stability. The plan was successful in its main objec-
tives and Cardoso emerged as the only candidate from governmental and
centrist political forces that appeared to be able to defeat the Workers’
Party (PT) candidate, Lula, who enjoyed a comfortable lead in the polls
throughout 1993 and the first half of 1994. Cardoso, a member of the

64  Ibid,p.115.

65 José (1996), p. 53; Conti (1999), pp. 527-8; llerscovitz (2000), pp. 21-2.

66 José (1996), p. 117. Another major reason why highly placed sources started to leak
information to the press about PC’s corruption scheme was that entreprencurs were
angry with the increase in the valuc of the bribes they nceded to pay to the scheme
(Kucinski, 1998, p. 174; Waisbord, 2000, p. 99).



304 Brazil since 1985: Politics, Economy and Society

Brazilian Social Democratic Party (PSDB), established a coalition of con-
servative forces, including the ‘dissidents’ of the military dictatorship who
had founded the Liberal Front Party (PFL), and left the ministry in April
to launch his candidacy to the presidency.

The success of the new economic plan in reducing inflation was a
major factor in the victory of Cardoso in the 1994 presidential election.¢?
Research based on national surveys®8 and on focus groups®? shows the
strong impact of the Real Plan in the voting decisions of the electorate.
Nevertheless, the interpretation of Cardoso’s victory as a simple and
unmediated result of the plan is misleading. The success of both the plan
and of Cardoso’s candidacy depended on how they would be publicised by
the media.”® They also depended on the capacity of Cardoso to build a
sense of ‘social order’ in a context of high levels of popular frustration
with previous and failed attempts to fight economic and social instability.!

In the 1994 presidential election TV Globo’s prime time newscast
favoured the candidacy of Cardoso, first through the usual explicit inequal-
ity in the treatment of the candidates and later on in more implicit and
subtle ways. Between March and May Jorna/ Nadionals coverage dedicated
more space to Cardoso and also framed the candidates in particular ways.”2
Cardoso was presented in terms of his ability to unify political forces and
build consensus, while Lula was linked to interest groups (particularly to
trade unions) and to conflict and discord.”? Later on in the campaign, the
news programme presented a more balanced coverage of the candidates in
terms of space and time. Nevertheless, Cardoso was favoured in more
implicit and indirect terms by an extensive and positive coverage of the
Real Plan, which associated the survival of the economic plan with the per-
son. of the candidate. .

" The way that Jorna/ Nacionals coverage of the Real Plan influenced the
1994 electoral process was revealed by a curious episode. On 1 September,
one month before the election, the minister of finance who replaced
Cardoso, Rubens Ricipero, was talking to the journalist Carlos Monforte
at TV Globo’s studios while waiting to give a live interview. Not aware that
the conversation was already being sent to the satellite, Rictpero started to
tell the journalist how he was allowing the media to support the govern-

67 Fernando Henrique Cardoso overtook Lula in the polls at the end of July and was
elected in the first round in October, since he obtained more than 50 per cent of the
valid votes (Cardoso obtained 54 per cent of the valid votes and Lula 27 per cent).

68  Mendes and Ventus (1994).

69  Kinzo (1996).

70  Rubim (1999), p. 81.

71  Pinto (1996).

72 Albuquerque (1994).

73 lbid,pp. 34-8.

74  Fabricio (1997).

Mass Media and Politics in Democratic Brazil 305

ment candidate in an indirect way. Ricopero said that he was very useful to
TV Globo because the network could give space and special treatment to
him as the minister of finance, instead of supporting Cardoso openly, and
nobody could complain. Some viewers who owned parabolic antennas
recorded the ‘informal’ conversation and the candidates opposing Cardoso
made it public. As a result of the scandal, president Itamar Franco fired
Ricipero, but the episode had no repercussion in the polls. Despite the
fact that it did not affect the outcome of the election, the ‘parabolic scan-
dal’ revealed how Rictupero and the Real Plan were making it possible for
the media, particularly TV Globo, to favour Cardoso in more subtle ways.

Besides the implicit and explicit ways TV Globo’s news coverage
favoured Cardoso, it also important to stress the role of the telenovelas in
the electoral contest. As in the 1989 clection, the prime time melodramas
contributed to build a specific scenario within which the elections took
place, representing politcs as a dirty activity and establishing parallels
between fictional characters and ‘real’ candidates. The Zelenovelas Renascer
(Revival), Fera Ferida (Wounded Beast), and Pdtria Minbka (My Homeland)
discussed political and social problems explicitly and intensely, generating
a climate of optimism and trust that contributed to increase the impact of
Real Plan in the electoral process.”

There were new and important changes to the free political advertising
dme of the candidates in the 1994 contest. Law 8.173, which regulated the
access of the candidates to radio and television, forbade the use of images
generated outside the studios. By restricting the use of images in the pro-
grammes, legislators demonstrated a rationalist bias, suggesting that polit-
ical ideas should be expressed discursively, not by images.’0 In this way the
law made the programmes less interesting for the audience, greatly reduc-
ing their informative potential, and increasing the power of the news pro-
grammes to define the terms of the political debate.”’ Despite these limi-
tations, the audience ratings of the free party political broadcasts on TV
were very high and the programmes became a key space in which candi-
dates built their rhetorical strategies and positoned themselves in relation
to the new economic plan.’8

Media and Social Conflict: The Case of the Landless Movement (MST)

During Cardoso’s first term as president one of the most organised and
active social movements of the country started to gain more visibility, gen-
erating intense debates within and outside the media. The Landless

75 Porto (1998b).

76 Rubim (1999), p. 61.

77 Miguel (1997); Rubim (1999), pp. 61-2; Albuquerque (1999), pp. 50-1.
78  Porto and Guazina (1999).



306 Bragil since 1985: Politics, Economy and Society

Movement (Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem-Terra — MST) has
been struggling for agrarian reform since its foundation in 1984 in close
alliance with the Workers Party (PT). The basic strategy of the movement
has been to move a cluster of families onto government-owned or unpro-
ductive prvate land and stay there until they are granted title to the land.”
One of the most controversial aspects of the movement is the use of vio-
lence in some of these occupations, raising growing concern among elites
and the media about MSTs methods. Nevertheless, much of the violence
is perpetrated against the MST by landowners and the military police, since
elite resistance to land reform ‘has remained one of the most persistent
exclusions of the Brazilian political system’.80 .

The land occupations promoted by MST have received growing media
coverage, but this coverage has tended to frame the movement in very neg-
ative terms, although there are differences among different media outlets.
For example, in 1997 TV Globo’s Jornal Nacional and SBT’s T] Brasi/ cov-
ered the Landless Movement in different terms. T] Brasi/ stressed the ele-
ments of violence, danger, conflict, adopting a ‘dramatic frame.’ On the
other hand, Jorna/ Nacional, besides stressing these elements, added a moral
critique of the movement, complaining about its irratonality and irre-
sponsibility, thus applying a ‘moral frame’8' A content analysis of the
newscasts Jorna/ Nacional and Jornal da Record conducted in the following
year showed that TV Glsbo tended to frame the movement as violent, with
a particular emphasis on the pillages of businesses by landless families.82

But while TV news, particularly Jorna/ Nacional, has tended to frame the
MST in negative terms, a telenovela aired by TV Globo in 1996-97 portrayed
the movement in very different terms. The felenovela O Rei do Gado (Lhe Cattle
King), written by Benedito Ruy Barbosa, was a remarkable case of political
intervention on the part of television fiction. In the second part of the story,
which was set in contemporary times, Bruno Mezenga becomes the main
protagonist. He is the ‘Cattle King’, the owner of several cattle farms around
the country. When the MST invaded one of his farms, Mezenga met Luana,
a lonely landless worker who immediately falls in love with him.

O Rei do Gado introduced into prime-time television the lives and dilem-
mas of the landless and their movement, frequently framing them in pos-
itive terms. The selenovela criticised some aspects of the movement, sug-
gesting, for example, that it should abandon some of its radical attitudes
and symbols.83 Despite these critiques, the leaders of the MST stressed the

79  Hochstleter (2000), pp. 176-7.

80 Ibid,p 177.

81  Ald¢ and Lattman~Weltman (2000).

82 Lima and Guazina (1998), pp. 16-7.

83  In the telenowela the members of the Landless Movement choose green as the colour of
their flag, replacing the rcd flag that represents the socialist orientation of the ‘real’ MST.

AL

W

AMass Media and Politics in Democratic Brazgil 307

positive contnbution the elenorela gave to the cause of agradian reform. Joio
Pedro Stédile, member of MST’s National Coordination, wrote in the press
that ‘the transformation of outlaws into felenorela characters ... is an impor-
tant artistic contnibution to the construction of a more equitative reality’.34
The relenorvela was therefore an important countervailing force to the tradi-
tional ways the mainstream media framed an important social movement.

Another important character in O Rei do Gado was the senator, Caxias,
who distinguished himself from traditional politicians for his honesty and
his relentless struggle for an agrarian reform. The fictional senator
engaged in a direct dialogue with ‘real’ senators, in a striking mixing of fic-
tion and reality. First, on November 1996 a progressive senator and well-
known intellectual, Darcy Ribeiro, used his opinion column in the news-
paper Folba de Sdo Paulo to praise the fictional senator for his standpoints
and president Cardoso for listening to them and for pushing Congress to
increase taxes on non-productive lands. A few weeks later the felenoveld’s
senator paid homage to his ‘colleague’ and great educator, Darcy Ribeiro.85
When the fictional character was assassinated in the telenovela, Darcy
Ribeiro wrote another column lamenting the death of ‘his senator’. On 17
January 1997, the felenovela O Rei do Gado aired the episode in which the
body of Senator Caxias was mourned in the lobby of the building of the
Natonal Congress. Two ‘real’ scnators of the Workers’ Party (PT),
Eduardo Suplicy and Benedita da Silva, appeared in the episode to pay
homage to the deceased fictional scnator.

It is hard to know what impact the fe/enovels had on the public’s views
on the issue of agrarian reform and on the MST. Ethnographic research in
low-income communities has shown that much of the audience of the
telenorela, especially women, did not notice the references to ‘real’ politi-
cians and political problems or found the political content to be boring,8
Other viewers criticised the appearance of real senators as political oppor-
tunism.8” When discussing the portrayal of the MST by the relenovela,
inhabitants of a small north-eastern town mentioned news stories from
Jornal Nacional revealing the contradictions in TV Globo’s role. One of the
viewers said: If these people [the landless] were going to get the land to
work that would be OK. The senator left those writings that are beautiful,
but the real side of the landless movement we see in the newscast.’88 Thus,
while O Rer do Gado helped to portray MST in more sympathetic terms,
Jornal Nacional was a major source of negative projection that undermined
much of the legitimacy of this important social movement.

84  Quoted in Hamburger (1999), p. 311.

85  la Pastina (1999), p. 214; I lamburger (1999), pp. 302-3.
86  la Pastina (1999), pp. 219-22.

87  Ilamburger (1999), p. 318.

88  Quotced in La Pastina (1999), p. 233.



308 Brazil since 1985: Politics, Economty and Soiety

Cardoso’s 1998 Re-election and the Media

Before ending his first term as president, Fernando Henrique Cardoso
started to pressure Congress into approving a constitutional amendment
to allow politicians in executive office (president, governors and mayors)
to run for re-election. As we have seen, Cardoso used the concessions of
relay television stations as political cutrency to buy support in Congress
for the amendment. On 13 May 1997 Folba de Sio Paulo published a seties
of reports denouncing a money-for-votes gambit in Congress to gain sup-
port of the re-election proposal. The investigative reports were based on
five taped conversations featuring influential politicians, including the min-
ister of communications, Sergio Mota, a close friend and ally of the pres-
ident.% Despite the charges of corruption on the basis of the president’s
political basis, Congtess approved the constitutional amendment, and in
1998 Cardoso became the first president to run for re-election. As in his
first election four years eatlier, Cardoso defeated Lula in the first round.9

In the 1998 election Cardoso’s most important asset continued to be
the economy, since inflation remained low; but he had to face several chal-
lenges in the campaign. Between April and June there was wide criticism
in the media over the way the president confronted urgent problems,
including the drought in the north-east, a fire in the Amazon rainforest, the
increase in unemployment and MST’s land invasions.9! Another major dif-
ficulty for the president’s campaign was the growing evidence of problems
in the economy after April, when the country started to esperience nega-
tive growth rates in the Gross National Product, a decline in average
income and growing unemployment rates.92 Cardoso’s re-election seemed
threatened by this difficult scenario and between April and June he lost
eight per cent of his support, establishing a technical tie with his main
opponent (33 per cent for Cardoso and 30 per cent for Lula).%3

But Cardoso had a privileged position and resources as an incumbent,
attracting greater media attention than his opponents. A study of the four
main newspapers in a seven-day period in August showed that Cardoso got
59 per cent of the campaign coverage, while only 38 per cent was dedicat-
ed to Lula.9 Cardoso also dominated the television news coverage. An
analysis of the news programmes of all networks in August showed that
he obtained approzimately three times more airtime than Lula.%

89  Waisbord (2000), p. 136. .

90  Cardoso obtained 53 per cent of the valid votes, while Lula came second with 32 per
cent.

91  Miguel (2000), p. 67; Azevedo (2000), p. 39.

92  Azevedo (2000), pp. 36-8.

93 Ibid, p. 39.

94  Kucinski (1998), p. 146.

95  Ilbid,p. 147.

AMuass Media and Politics in Democratic Bragil 309

In the case of Jorna/ Nacional there were important changes in the 1998
campaign coverage. Deepening the changes that began in 1994, when the
news programme supported Cardoso in more subtle ways, and in a clear
contrast to the more explicit support given to Collor in 1989, TV Globo’s
main news report did not explicitly manipulate the campaign coverage to
benefit one of the candidates. There was a reasonable balance in the space
given to the candidates in terms of time and in the number of appear-
ances.?® On 30 September and 2 October, Jornal Nacional even gave a free
and unmediated space for the candidates to present their proposals. Each
candidate had the opportunity to speak for between 33 and 56 seconds,
without journalists framing or interpreting their discourses.”” But the more
balanced treatment of candidates does not mean that Jorna/ Nacional did not
affect the outcome of the election or that it provided neutral coverage. One
of the most consistent and striking rescarch findings regarding the 1998
election is the decline of Jorna/ Nacional’s campaign coverage, which banned
the sodal problems that had embarrassed the government in previous
months from the screen. Greater emphasis was given instead to the fas-
divers, banal news stories about curiosities, including trivial events involving
media personalities and bizarre cases with animals.?® Thus, Jorna/ Nacional
helped Cardoso in more indirect terms, by de-politicising and shrinking the
campaign coverage. In this way the negative social problems that had dom-
inated the agenda in the previous months tended to disappear.??

The ‘cold’ and de-politicised character of the campaign was reinforced by
changes in the regulation of the free advertisement time and by the absence
of debates. The government’s allies proposed, and were successful in having
approved, the reduction of the time devoted to the campaign on radio and
television. In 1994 the presidential campaign on TV lasted for 60 days, with
four programmes a week. In 1998 the free political broadcast time was
reduced to three times a week during a 45-day period, plus 15 or 30 seconds
spots, which were aired during regular commercial breaks.1 Another impor-
tant change was the unprecedented decision not to hold debates with the can-
didates. Because of Cardoso’s opposition to them, and because of the lack of
interest on the part of the media, no debates were conducted in 1998. This

96 Miguel (2000), p. 73.

97  Miguel (1999), pp. 273-4.

98 Lima and Guazina (1998); Kucinski (1998), p. 141; Azevedo (2000); Migucl (2000).

99  According to some accounts, the change in the agenda of the media was a result of
the intervention of the president. In May 1998, Cardoso gathered members of the
national clite, including media owners, and expressed his concern over the negative
tonc of the media coverage and with the growth of Lula in the polls. The media
responded by adopting a more optimistic news coverage (Kucinski, 1998, pp. 149-50;
Venturi, 2000, pp. 117-8).

100 Miguel (2000), p. 73.

A

¥z &I

4




310 Brazil since 1985: Politics, Economy and Society

decision, together with the reduction of the free political broadcast time and
the decline of the campaign coverage, made the 1998 election the shortest
and most de-politicised electoral contest of the democratic period.101

The media constructed a scenario favourable to the re-election of
Cardoso not only by presenting a reduced and de-politicised news cover-
age, but also by framing the economic ctisis in particular ways. When by
August 1998 the Brazilian economy began facing severe difficulties, a few
months before the election, a major issue became how the media would
project the causes of the crisis. Cardoso was in a vulnerable position and
there was a growing awareness that the exchange rate of the national cur-
rency, the rea), was artificially inflated.!92 Cardoso’s campaign interpreted
the economic crisis as a result of difficulties in the international sphere,
mainly after the Russian crisis, and presented his candidacy as the only one
with the necessary experience to overcome the difficulties created by
forces that were beyond his control.19 The media in general, and Jorna/
Nadional in particular, followed this line of interpretation, framing the eco-
nomic crisis as a consequence of the difficulties facing the world econo-
my.1% There was a clear resonance between Cardoso’s campaign strategy
and the scenario constructed by the media.105

Conclusions

In the first 15 years of the process of redemocratisation in Brazil the mass
media were key actors in the political process. They have transformed the way
political and electoral processes are conducted, increasing the role of marketing
specialists and replacing several functions of traditional political institutions.
Television in particular allowed ‘outsiders’, such as Collor de Mello, to reach the
electorate without the mediation of traditional political institutions, including
political parties. They have also altered the way that politicians govern, since the
success of new policies and economic plans depends to a great extent on how
they will be publicised by the media. Governments know the importance of the
interpretations provided by the media on the causes and responsibilities of
existing problems, mainly in times of social or economic crisis.

101 Azevedo (2000), p. 41.

102 Knowing that currency devaluation could threaten his victory, Cardoso postponed
the measure until after the election. When he finally devalued the realin January 1999,
the Brazilian currency fell approximately 40 per cent (Migucl, 2000, p-79). As a result,
the popularity levels of the president fell dramatically.

103 Miguel (2000), p. 79.

104 Lima and Guazina (1998); Azevedo (2000); Miguel (2000); Soarcs (2000).

105 Tt should be noted, neverthcless, that Lula’s campaign was unable to build a credible
interpretation of the economic crisis and to identify the responsibility of Cardoso for
the difficulties the country was facing (Venturi, 2000, p. 112). This fact became cvi-
dent in the focus groups conducted by Lula’s own campaign tcam with voters
{Almeida, 2000, p. 167).

Mass Media and Politics in Democratic Bragil 311

The Brazilian media have played a contradictory role in the consolida-
tion of the new democracy. The consequences of investigative journalism
for the legiimacy of the new regime offer a good example. On one hand,
investigations contribute to increasing political accountability, publicising
wrongdoing and pushing Congress and the Judiciary to prosecute those
involved in corruption.!% On the other hand, the media exposés, which
increased in number with the end of censorship and of the military dicta-

torship, have established a direct and harmful connection between cor-

ruption and democracy in the mass public, contributing to the undermin-
ing of the legiimacy of the new regime.!"7 The role of the media explains
to a great extent why the support for democracy among the population in
Brazil is one of the lowest in Latin America.108

In democratc Brazil, media owners have used their power to intervene
at decisive moments, pursuing particular political goals and supporting
specific alternatives and candidates. Nevertheless, the power of the media
in general — and of TV Globo in partcular — to manipulate the political
process should not be overestimated. As the campaigns for direct elections
in 1984 and for the impeachment of Collor de Mello in 1992 show, there
are limits to the ability of the media to sustain a hegemonic position, main-
ly in times of crisis. When facing the opposition of a stronger civil socie-
tv in these historical moments, TV Globo was forced to change its news
coverage and to abandon traditional alliances.

There have been also important changes in the role of the media in
recent vears and these changes cannot be properly understood in terms of
the instrumental view. In electoral processes, for example, TV Globo’s
Jornal Nacional has replaced more explicit manipulations in favour of par-
ticular candidates, as in 1989, with more subtle forms of constructing
favourable scenarios, as in 1994 and 1998. In other words, there are rela-
tively less guantitative inequalities in the coverage, in terms of the time
devoted to each candidate, and more gualitative differences in the way the
national problems and the candidates are framed by the newscast. It is no
accident that Brazilian researchers have found in the concept of framing a
useful analytical tool to understand the political role of the media, partic-

106 Waisbord (2000).

107 Campello de Souza (1989); Porto (1996); Lins da Silva (2000).

108 Porto (1996), p. 48; Lins da Silva (2000), p. 191. This is not to suggest that journalists
should not expose corruption and wrongdoing, but that journalists and the media
organisations have the responsibility of developing news coverage that separates the
dishonesty of particular politicians from the essence of democracy and its institu-
tions. As scnior advisors of the Inter-American Development Bank put it, the media
should complain ‘about dishonesty and incfficiency while at the same time acknowl-
cdging honest and efficient performance, thereby holding those who commit acts of
corruption accountable without undermining the institutions themsclves’. Jarquin and
Carrillo-Flores (2000), p. 199.

7y

T =T V-A 1} e

B 1, I L

e
A




212 Bragal since 1985: Politics, Economy and Society

" ularly of TV Globo. Moreover, research involving TV viewers has shown
that the way Jorna/ Nacional frames political issues and events has important
effects on how audiences make sense of them.!0?

Media framing can be seen as just a more sophisticated or subtle instru-
mental manipulation. Nevertheless, when researchers explain interpreta-
tive frames solely in terms of conscious political decisions they neglect
important aspects of the media institutions they analyse. The emphasis on
manipulation stresses extra-journalistic factors, ignoring the professional val-
ues and routines that characterise the news production process.'® As we
have seen, one of the most important routines is the traditional reliance on
official sources, which tends to give a privileged position to the points of
view of the government. Social movements like the MST have to rely on
land occupation and other forms of protest to gain access to the media,
since they are not considered ‘authoritative sources’ in journalistic terms.
Instrumental approaches also ignore the fact that explicit manipulations can
alienate viewers and undermine the credibility of the media as institutions.!!!
Thus, the media will usually avoid partisan news coverage when it can result
in a decline in the number of viewers, readers or listeners. This fact can be
illustrated by the changes that took place in Jornal/ Nadionalin 1996, when Cid
Moreira, who had been the newsreader of the programme during its first 27
years, was retired by TV Globo. Moreira was replaced by journalists who
started having a more active and interpretative role as anchors and also to
work as editors. One of the aims was to recover the credibility of TV
Globo’s main newscast, which was facing declining audience ratings.!12

Instrumental views about the role of TV Globo in Brazilian politics
have a particularly hard time explaining the political role of television fic-
tion, mainly the elenovelas. As we have seen, fictional programmes have led
TV Globo to play a contradictory role in the impeachment of Collor de
Mello and in the portrayal of an important social movement, the MST.
While Jornal Naciona/has tended to side with government interpretations in
these two cases, the mini series Anos Rebeldes and the telenovela O Rei do Gado
presented points of view that were absent from its news repotts or that
conflicted with its news coverage. The role of television fiction in Brazil
cannot properly be understood if the relatively autonomous role of
scriptwriters is ignored. Although they are severely constrained by the
media institutions for which they work, their own values and views affect
the political content of the programmes.!13

109 Porto (2000a).

110 Albuquerque (1998)

111 Almeida (1998). -
112 Porto (1998a).

113 See Porto (2000b).

Mass Media and Politics in Democratic Brazi/ 313

Returning to the initial hypothesis of this study, it is now possible to
conclude that other vanables besides political manipulation are central to
a full explanation of the political role of the media. As we have scen, one
of the main reasons why these other factors become more relevant is the
consolidation of more democratic practices and institutions. When
democracy advances in society, oligopolistic media conglomerates like TV
Globo have greater difficulty in maintaining their old instrumental inter-
ventions. This does not mean that these powerful institutions will not
intervene in the political process, particularly at times of crisis. The media
institutions that dominate the Brazilian media landscape will continue to
sustain hegemonic projects and alliances, frequently undermining the con-
solidation of more democratic practices and institutions. This will contin-
ue to happen mainly because of the lack of democratic regulations for the
communications sector and the persistence of clientelistic practices.
Nevertheless, it is impossible to understand fully the political role of the
media in Brazil if the new conditions brought about by the democratisa-
tion of the country are ignored.



